Fabrikanten fatbikes: de skinny bike staat al klaar

Op 25 september stuurden we onderstaand persbericht uit wat breed in de media is opgepakt. We benadrukken dat we dit bericht hebben verzonden om aan te tonen dat aparte regels voor fatbikes zullen leiden tot aanpassingen van de fietsen zodat ze niet meer onder de regels vallen. We willen oplossingen niet frustreren en dringen aan op maatregelen die de problemen ook echt oplossen. Geen geitenpaadjes of mazen in de wet waar fabrikanten wel raad mee weten. 

Hopelijk hoeven we nooit een skinny bike te maken.



Fabrikanten fatbikes: de skinny bike staat al klaar

Amsterdam, 25 september 2025 – Nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om alleen fatbikes te belasten met extra regels, zoals een minimumleeftijd en helmplicht, zien fabrikanten van legale fatbikes zich genoodzaakt direct fietsen te ontwikkelen die net buiten de regels vallen. “De door Caroline van der Plas geopperde skinny bike spreekt ons aan” zegt Niels Willems, woordvoerder van het convenant veilige-fatbikes.nl. “Gaan we doen, we kunnen niet anders.”

Voorstellen van de Tweede Kamer lossen niets op

“Wat de Tweede Kamer met dit voorstel bereikt is dat we nieuwe e-bikes ontwikkelen waar opnieuw veel vraag naar zal zijn, maar waar de minimumleeftijd en helmplicht niet voor gelden.” legt Willems uit. “Je gaat dan voor de derde keer het probleem verplaatsen. Eerst van de snorfiets naar de fatbike en met de nieuwe regels naar een nieuw type e-bike.”

‘Fatbikes’ die geen fatbikes zijn, kunnen we onmiddellijk maken

Voorstel is om de uiterlijke kenmerken dan in de wet vast te leggen. Denk aan de breedte van de band, bij fatbikes zo’n 10 cm of de lengte van het zadel. Plus dat het zadel niet in hoogte verstelbaar is. “We kunnen nu al de coole skinny bike leveren” meldt Michael Fiering van Knaap Bikes bij zijn fatbike met dunne banden waarvoor de regels niet zullen gelden. Willems van Brekr: “Onze fatbike heeft al zadelhoogteverstelling, dat is standaard. Ook de bandenmaat is anders. Nu nog uniek maar dat zal met dit voorstel van de Tweede Kamer niet lang duren.”

Pieter van Beusekom van Phatfour is stellig: We ontwerpen en bouwen fietsen in Nederland die mensen willen kopen. Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maakt men een ander deurtje open. Fabrikanten moeten fietsen bouwen die ze ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken. Natuurlijk blijven we legale fietsen bouwen zoals we nu al doen. E-bikes die voldoen aan de Europese normen (EPAC) en Nederlandse wetten.“

Oplossing wel noodzakelijk

Ook de merken, verenigd in het convenant veilige-fatbikes.nl, vinden dat maatregelen noodzakelijk zijn: “Je kunt alle soorten e-bikes opvoeren, van bakfiets tot dames e-bike. En helaas gebeurt dat ook. Hoge snelheden en een jonge leeftijd zijn geen goede combinatie. We zijn voor een minimumleeftijd van minimaal 14 jaar voor alle e-bikes. Dan zijn er geen geitenpaadjes meer en los je het probleem blijvend op.”

Over de helmplicht zijn de fabrikanten minder enthousiast. “Een helm jaagt mensen van de fiets, we willen meer mensen op de fiets, niet minder. Het stimuleren van een helm is een goed idee maar verplichten niet. Veilige infrastructuur beschermt fietsers tegen auto’s, bestelbussen en vrachtauto’s. Met een helmplicht vergroot je inactiviteit* en slippen steden dicht.”

Overheid kan nu al wat doen. En doet dat ook.

De problemen worden vooral veroorzaakt door makkelijk opvoerbare en illegale e-bikes uit China. De ILT heeft inmiddels op 16.500 illegale fietsen beslag gelegd en de EU verklaarde de Ouxi fatbikes illegaal.

Vertrouwen in de minister

Minister Madlener heeft de moties eerder ontraden omdat hij snapt dat maatregelen voor alleen fatbikes niets oplossen. Het is wettelijk niet haalbaar om het onderscheid te maken en we belanden in een kat-en-muis-spel met fabrikanten, liet hij weten. “We merken in gesprekken met ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat de ambtenaren en minister weten wat er nodig is om de problemen aan te pakken. We gaan er dan ook vanuit dat er geen aparte maatregelen komen voor fatbikes, maar voor alle e-bikes.” laat Willems weten.

Links: “De F250 van Brekr heeft nu al zadelhoogteverstelling, geen fatbike dus volgens de gewenste definitie van de kamer.”

Rechts:”Knaap laat zien dat het niet heel ingewikkeld is om de bandenmaat aan te passen zodat de voorgestelde wet ontweken wordt.”

Achtergrondinformatie om het hele verhaal rondom fietshelmen te snappen, en ook het standpunt van de fabrikanten




* The Guardian – video explainer (6.12)

Why forcing cyclists to wear helmets will not save lives

Bekijk video

Linkje met meer beeld:

WeTransfer download


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Bamboo Group

Natasha Sprengers-Hooper
natasha@bamboobv.nl / +31 6 16458796

Niels Willems – Brekr – +31 6 250 92 590

Mels van Hoolwerff – Phatfour – +31 617060481