Op dit moment is er geen wet in de maak die het dragen van een helm verplicht stelt voor fatbikes of e-bikes. De Tweede Kamer heeft wel een motie aangenomen die oproept tot aparte regels voor fatbikes, maar minister Madlener onderzoekt momenteel nog de juridische en praktische haalbaarheid van deze wens. Eerder ontraadde de minister deze motie.
Een motie is nog geen wet
Een door de Tweede Kamer aangenomen motie betekent dat het ministerie en de minister aan de slag moeten met de wens van de Kamer, maar dit garandeert nog geen wetgeving. Brancheverenigingen zoals de RAI, evenals organisaties als Veilig Verkeer Nederland en VeiligheidNL, pleiten voor uniforme maatregelen voor alle e-bikes in plaats van aparte regels voor fatbikes.
Zoals minister Madlener al aangaf: “Met aparte regels voor fatbikes belanden we in een kat-en-muisspel met fabrikanten.” Hij waarschuwde dat fabrikanten fietsen zullen ontwikkelen die net buiten de definitie van een fatbike vallen, waardoor het probleem simpelweg verschuift naar andere fietsmodellen.
De skinny bike
Om dit punt te illustreren, hebben wij als fabrikanten, verenigd in het convenant, de “skinny bike” gepresenteerd. Deze fiets toont aan hoe eenvoudig het is om een fiets te ontwikkelen die net buiten de reikwijdte van fatbike-regels valt. Hoewel we niet van plan zijn om deze fiets daadwerkelijk te produceren, laat het duidelijk zien dat aparte regelgeving niet de onderliggende problemen oplost.
Helmplicht voor e-bikes kent geen breed draagvlak
Wij als fabrikanten staan achter het stimuleren van het dragen van een helm, maar we zijn tegen een helmplicht. In onze ogen wegen de nadelen zwaarder dan de voordelen. En we zijn hierin niet de enigen: het ministerie, de minister, veel politieke partijen, de Fietsersbond, VeiligheidNL, en de RAIzijn ook tegen een helmplicht. Zij vrezen dat het gebruik van e-bikes daardoor zal afnemen. Minder e-bikes op de weg betekent minder vooruitgang voor het milieu, de volksgezondheid en het oplossen van stedelijke mobiliteitsproblemen. Bovendien vinden veel Nederlanders een helmplicht overbodig en betuttelend.
Verwachte oplossing
Aparte regels voor fatbikes lijken juridisch vrijwel onmogelijk en werken in de praktijk niet. Daarom verwachten wij dat er geen helmplicht of minimumleeftijd voor fatbikes komt. Aangezien een helmplicht ook geen breed maatschappelijk draagvlak heeft, verwachten we niet dat deze wordt ingevoerd voor alle e-bikes.
Wij zijn voor de invoering van een minimumleeftijd voor alle e-bikes en weten dat dit ook brede steun geniet.
Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft al een voorschot genomen op stimuleren in plaats van verplichten.
Relevante nieuwsberichten:
PVV-minister Barry Madlener wil geen helmplicht of leeftijdsgrens fatbike: ‘Zie liever dat die fiets veilig wordt gebruikt’
29-8-2024 | Het kabinet ziet vooralsnog niets in strengere regels voor fatbikes in het verkeer. PVV-minister Barry Madlener van Infrastructuur vindt maatregelen als een helmplicht of minimumleeftijd ‘wel erg ver gaan’. De fietsen zelf zijn het probleem niet, vindt hij, het gaat om het gedrag van de bestuurder.
Kamer stemt in met helmplicht en leeftijdsgrens fatbike, minister wacht ‘tot de kerst’ met reactie
24-9-2024 | Er moet een minimumleeftijd van 14 en een helmplicht komen voor fatbikes. De Tweede Kamer heeft zojuist met een motie ingestemd die het kabinet daartoe verzoekt. Toch lijken de nieuwe regels er nog niet snel te komen: minister Madlener ziet te veel bezwaren, omdat volgens hem alleen tegen álle e-bikes maatregelen genomen kunnen worden.
Ook de gewone fietser moet eraan geloven: kabinet wil dat kwart een helm gaat dragen
6-10-2024 | PVV-minister Barry Madlener wil dat meer Nederlanders een helm gaan dragen op de fiets, ook als ze niet op een fatbike of elektrische fiets zitten. Van een helmplicht is vooralsnog geen sprake, maar de overheid gaat de bescherming wel fors promoten.