Het recente artikel van het AD, “Fuck de regels; hoe spotgoedkope Chinese fatbikes Nederland worden binnengesmokkeld”, bracht de omvangrijke en zorgwekkende invoer van illegale Chinese fatbikes aan het licht. Deze fatbikes voldoen niet aan Europese regelgeving, worden via dubieuze routes geïmporteerd, en vormen een groot risico voor verkeersveiligheid én consumenten. Tweede Kamerlid Pieter Grinwis (ChristenUnie) greep dit moment aan om 13 prangende vragen te stellen aan minister Barry Madlener en de betrokken ministeries. Een cruciale stap in de richting van een oplossing voor dit groeiende probleem.
Vinger op de zere plek
De vragen van Grinwis richten zich op handhaving, douanecontroles, de rol van sociale media en de bescherming van legale Nederlandse fabrikanten tegen oneerlijke concurrentie. Daarmee legt hij niet alleen de vinger op de zere plek, maar vraagt hij ook om concrete actie om de onveilige situatie op onze wegen tegen te gaan.
De 13 vragen
Hieronder vind je de volledige vragen die zijn ingediend bij minister Madlener.
- Hoe luidt uw reactie op het bericht ««Fuck de regels»: hoe spotgoedkope Chinese fatbikes Nederland worden binnengesmokkeld»?
- Kunt u bevestigen dat illegale fatbikes, uitgerust met gashendels en te sterke motoren, op grote schaal worden geïmporteerd en verkocht in Nederland en dat deze voertuigen zowel gevaarlijk als verboden zijn op de openbare weg (zoals een gashendel met motorondersteuning boven de zes kilometer per uur)?
- Hoe verklaart u dat frauduleuze importpraktijken, zoals het opgeven van fatbikes als andere goederen, al jaren ook in Nederland mogelijk zijn terwijl douanecontroles in Nederlandse havens plaats zouden moeten vinden? Hoe gaat u hiertegen optreden?
- Welk deel van de middelen en capaciteit wordt er momenteel specifiek ingezet op het controleren van de import van fatbikes, en welk percentage van de illegale handel weet u hiermee te onderscheppen?
- Bent u van mening dat de huidige capaciteit van de douane en van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voldoende is om de grootschalige import en verspreiding van illegale fatbikes effectief tegen te gaan? Zo nee, hoe gaat u dit verbeteren?
- Kunt u uiteenzetten wat de gevolgen en consequenties zijn van de Europese waarschuwing dat de Ouxi V8 fatbike niet voldoet aan de Europese regelgeving en daarom van de markt gehaald moet worden?
- Bent u, met oog op deze Europese waarschuwing, van mening dat alle Ouxi V8 modellen niet langer op de Nederlandse openbare weg mogen rijden? Zo ja, hoe gaat u hierop handhaven en wat zijn de gevolgen voor consumenten?
- Bent u voornemens om meer (vergelijkbare) fatbike modellen aan te dragen voor een Europees verkoopverbod? Zo ja, hoe gaat u om met nieuwe modellen die de markt nu betreden? Bent u bereid om al deze fatbike modellen te toetsen op de bestaande regelgeving?
- Klopt het dat Nederlandse opsporingsdiensten slechts beperkte mogelijkheden hebben om online aanbieders van illegale fatbikes aan te pakken? Welke knelpunten heeft u geïdentificeerd en hoe wilt u deze aanpakken? Ziet u intensievere samenwerkingen met online marktplaatsen als een effectieve manier om deze handelaren effectief te kunnen vervolgen? Hoe kunt u dit vormgeven?
- Erkent u het groeiende probleem van handel in illegale fatbikes via sociale media, waardoor opsporing en handhaving complexer worden? Zo ja, overweegt u om de controle en aanpak van illegale handel op platforms zoals Instagram en TikTok te versterken, en hoe bent u dat van plan?
- Welke stappen onderneemt u om ervoor te zorgen dat antidumpingheffingen op fatbikes beter worden gehandhaafd en legale Nederlandse fabrikanten worden beschermd tegen oneerlijke concurrentie?
- Welke acties gaat u nemen om ervoor te zorgen dat consumenten zich bewust worden van de risico’s van illegale fatbikes, zowel op het gebied van veiligheid als mogelijke juridische consequenties?
- Kunt u deze vragen beantwoorden voorafgaand aan het commissiedebat Verkeersveiligheid op 18 december a.s.?
Tijd voor actie
Wij juichen het toe dat er in de Tweede Kamer aandacht is voor dit probleem. Illegale fatbikes zorgen voor onveilige situaties, misleiden consumenten en beschadigen het imago van e-bikes en fatbikes die wél aan alle regels voldoen.
Oplossen kan gewoon
De oplossing is duidelijk: betere handhaving, strengere controles en bewuste consumenten. We hopen dat minister Madlener hier snel gehoor aan geeft en de benodigde stappen zet om de Nederlandse wegen veiliger te maken.
Op veilige-fatbikes.nl blijven we dit onderwerp op de voet volgen en pleiten we voor een eerlijke, veilige en transparante markt.
Relevante links: